En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

onsdag, april 05, 2006

Hundtricket


Kära dagbok,

just nu håller vi på med vårstädningen här i Ängelholm. Jag är ute och hjälper tekniska kontoret och sopar trottoarerna längs Järnvägsgatan, Södra Kyrkogatan, Västra Kyrkogatan och Norra Kyrkogatan. Det blir jättefint. Men det är värre med mina öron. De blir inte fina.

Matte blir jättesur för jag får så mycket tuggummi i öronen. Men jag tycker att det luktar så gott och försöker äta upp dem, fast ibland så fastnar de i pälsen istället. Det kan ju inte jag hjälpa. Däremot tror jag att det skulle hjälpa om jag fick ett diplom från tekniska nämndens ordförande Göran Larsson. Matte säger ju alltid att hon är så stolt över mig så om jag blev tilldelad ett diplom för Värsta vårstädarvovve, så skulle hon säkert bli fantasktiskt glad. De kanske till och med skulle skriva om mig i tidningen.

Nu tar hon bara in mig och kardar, kammar och klipper. Igår klippte hon faktiskt av en stor pälstuss från mitt vänstra öra. Det gjorde inte ont när hon klippte, däremot när hon försökte kamma ut det. Så det var väl bra ändå, antar jag. Bara inte Sara tycker att det ser konstigt ut. Hon var alldeles nyklippt när vi träffades och hur tjusig som helst.

Förresten har Teddie lärt sig ett nytt trick nu. När vi har kammats eller något sådant som matte eller husse tycker är svårt och kräver belöning så brukar de säga att jag ska sitta stilla. Sen tar de levergodis eller märgbenskex och går iväg. Då vill de att vi ska stanna kvar, så det gör vi, båda två nu. Plötsligt så kallar de på oss och då tävlar vi för att komma fram till godiset först. Man kasar lite i kurvorna men det är ganska kul att sladda på parketten. När vi kommit fram och sitter fint så får vi äntligen godiset.

Hur svårt är det? Inte ett dugg, men om de är så dumma så de vill ge oss godis bara för att vi gör som de säger så får man ju inte vara dummare än att man gör det de vill. Det sa jag till Teddie också. Ett märgbenskex är värt lite besvär och förresten är det riktigt roligt att rusa runt efter varandra. Det tycker Teddie också.

Nu ska jag lära honom ett nytt trick. Matte kan massor av politikertrick och hon har lärt mig en del. Det politikertrick som jag gillar bäst är att göra en pudel. Det är jag bara så skicklig på. Du skulle se, alltså. Inte ens Rock och Coffee, som ju faktiskt är pudlar, kan det så bra som jag. Det ska jag lära Teddie nu när det är valår, tänkte jag. Vänta bara! Sen kanske vi kan bli rådshundar i Ängelholm eller nåt sånt?