En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

söndag, mars 12, 2006

Min bror och jag

Kära dagbok,
ikväll är vi trötta, min lillebror Teddie och jag. Husse har varit hemma hela dagen så vi började med frukost på sängen hela familjen. Vi fick kokt ägg och ost. Mysigt! Till och med Teddie låg stilla en liten stund i mattes säng.

På eftermiddagen skulle jag visa Teddie Kronoskogen och havet. Jag och husse tog täten och lille Teddie skuttade efter med matte. Ja, ibland springer han fortare än mig, men då tränger jag ut honom i kanten. Det är ju jag som kan vägen. Teddie hade aldrig varit i en så stor skog och inte ens sett havet. Konstigt, tycker jag. Men han tyckte det var spännande, ibland lite för mycket. Han är så himla mattig. Han kollar hela tiden så att hon är med, fast jag har sagt till honom att han är med mig, alltså.

Jag försökte visa honom mina bästa jaktsställen, där rådjuren, hjortarna och kaninerna har sina stråk, men husse sa att jag inte fick. Men Teddie tyckte att det luktade konstigt i skogen. När vi kom till havet så luktade han jättemycket på tången men han åt inga musslor. Det som är så gott, nästan som räkorna hos fiskaren på Stortorget. Men han lär sig väl...

Matte och husse trodde inte att lillebror skulle orka gå hela vägen - det tar ju ändå över en timme. Men han skuttade glatt på hela vägen hem också; fast då var jag faktiskt lite trött. Pälsen blir så full med snö, grankvistar och kottar. När vi kom hem busade vi lite, min lillebror och jag. Sedan duschade matte oss och Teddie var inte så rädd som han brukar. Han börjar nog vänja sig, tror jag.

Han hittade på ett riktigt hyss också. Vet ni vad han gjorde? Jo, han åt upp sulan på husses skor. Och sedan nappade han till sig hela påsen med husses ostbågar och kröp in under sängen. Lite jobbig är han, men ganska kul också. Sen vet jag inte vad som hände förrän matte väckte oss och sa att det var dags att gå och lägga sig. Vilken härlig dag! Jag gillar verkligen söndagar.