En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

måndag, mars 13, 2006

Ute på ankjakt

Kära dagbok,

idag lämnade matte mig och lillebror ensamma hemma. Efter en stund tröttnade vi på att sitta i hallen och vänta på henne, så vi lade oss i varsin soffa. Jag brukar ju ta husses plats när han inte är hemma, men lillebror Teddie dristade sig till att ta mattes plats. Men jag tror inte att hon märkte något. När hon kom hem förstod jag precis var hon hade varit. Hon luktade kanin och så hade hon levergodis med sig. Hon hade varit hos Tony på Exotic Zoo utan att vi fick följa med. Fy, vad orättvist. Det är ju min favoritaffär - inte mattes.

Men sedan förlät jag henne för vi fick gå åpromenaden och där är det jättekul för man kan jaga ankor. Teddie hade nog inte sett ankor innan för han verkade som förstenad när de kvackade omkring. Jag jagade ner dem i vattnet, som vanligt, och förklarade för honom att vi hittehundar går häruppe och ankorna ska hålla sig nere i ån. Annars tar de ju alla brödbitar som människorna lägger ut och sen fjäskar de för alla barn också och då vill de ju inte klappa oss. De är roliga att leka med men de ska veta sin plats. Lillebror Teddie nickade men jag vet inte om han verkligen förstod. Vi får väl se...