En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

söndag, mars 19, 2006

Dammsugaren och dammvippan



Kära dagbok,

nu har lillebror Teddie lärt sig att dammsugaren och golvmoppen inte är farliga. Äntligen! Jag fick hjälpa matte. Vi visade båda två att vi bestämde över dammsugaren. Jag hoppade på den och morrade. Matte sa till den att den skulle vara tyst - och då blev den tyst. Ja, jag såg ju att hon tryckte på knappen samtidigt men det förstod inte lillebror. Nu har han fattat att man inte behöver vara rädd och skälla på städgrejorna. Jag fick riktigt ont i öronen. Själv brukar jag lägga mig i fåtöljen på kontoret och vänta tills det är klart. Jag tycker det är konstigt att han är rädd för städgrejer. Han ser ju själv ut precis som en dammvippa...särskilt när han viftar med svansen.

Teddie har valt ut en av mina leksaker till sin favorit. Det får han lov för jag har aldrig gillat den. Dels är den för stor och dels så "skäller" den så konstigt när man biter i den. Men han tycker att den är jättekul och gömmer sig under soffan och så ligger han där och tuggar. När matte eller husse kastar iväg stora vovven så springer han snabbt iväg och fångar den och ruskar om den precis så som man ska göra med kaniner när man fångat dem. Han är faktiskt en riktig talang.

När de har lekt en lång stund så lägger han nosen på stora vovven och somnar. Då blir det lugnt och skönt igen. Men jag gillar min lillebror och när de stora hundarna är dumma vid honom så morrar jag och säger till dem att de ska låta min lillebror vara. Annars får de minsann med mig att göra. Matte är ju så himla dum och säger till mig att han måste få lära sig hundspråket själv. Men hur ska han kunna göra det om jag inte lär honom? Han ser ju upp till mig och lyssnar på vad jag säger.

Han har inte ens försökt att lägga sig på min plats i mattes säng. Det tycker jag är bra. Matte tycker inte att det är så bra att han lägger sig under sängen ibland. Men det är bara för att hon inte kommer in under den och att han tar med sig hennes kläder och pennor. Kanske kommer han att bli en bra skribent. Han har redan tuggat sönder två blyertspennor. Jag kanska ska lära honom datorn istället?