En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

måndag, mars 06, 2006

Ouppfostrade människor


Kära dagbok,
nu har det kommit ännu mera snö, fast matte säger att det ska bli vår. Jag längtar till maj månad för det är gräsmånaden och jag tycker om gräs. De spröda stråna är smaskiga och de stora grästuvorna är väldigt bra att hänga upp svansen i så att den inte blir smutsig när man behöver.

Härom morgonen såg vi Sigge och Latte och deras matte på andra sidan ån. Vi skyndade oss längs Västra Promenaden för att gå över Sockerbruksbron till Järnvägsparken där de gick. Men de fick syn på oss också och Sigge hade inte så kort koppel som jag, så han kunde springa mycket fortare och längre än jag. Taskigt av min matte, tycker jag. När hon är så långsam och förhalar mig när jag vill träffa kompisar så borde hon väl antingen ta strandkopplet eller åtminstone träna så att hon kan springa lika snabbt som jag.

Våra mattar pratade om den stora stygga hunden som sprungit lös och bitit en liten snäll hund. Det stod om det i tidningen igår och då hörde jag att matte och husse pratade om det. Men nu lyssnade jag bara med ett öra, för Sigge ville prata och leka med mig. Latte var inte riktigt pigg; fast han har fått ny medicin. Inte gillar han när det är kallt om tassarna heller. Han är lite speciell, men jag gillar honom. Sigge är egentligen lite för busig för mig, han försökte till och med hoppa upp i famnen på min matte, men han är lite ung och dum fast snäll. Men jag sa till honom förstås; rör inte min matte!

Sigge och Lattes matte sa att hon ville ha en hundpark så att vi stadshundar också kunde få gå ut utan koppel ibland. Min kusin Thelma bor ju på landet så hon är ute i trädgården ensam varje dag; när hon vill in igen så skäller hon bara. Och då kommer hennes snälla matte eller husse och släpper in henne. Både Sigge, Latte och jag skulle också vilja springa kring och leka utan besvärande långsamma mattar och allmänt koppleritrassel. Deras matte berättade att hon ringt till miljökontoret i Ängelholm. Den hussen som hon hade pratat med tyckte att det var en jättelöjlig idé. Han sa att det inte skulle gå för då skulle människorna sluta att uppfostra sina hundar, då behövde de inte ens lära dem att gå i koppel.

Han verkar inte vara någon riktig husse utan bara en ouppfostrad människa som inte ens förstått det mest primära. Det är ju vi hundar som uppfostrar våra människor. Hur skulle det annars se ut i världen? Och det är minsann inte det lättaste, ska jag säga. Min matte hade jättesvårt att förstå hur hon skulle göra med kopplet när jag kom till henne, men nu har hon lärt sig det och en faktiskt en hel del annat också för den delen. Jag behöver åtminstone inte skämmas för henne längre.

Men när det gäller att hålla henne hemma har jag inte lyckats riktigt ännu. Hon var borta jätte, jättelänge i fredags. Husse var förstås hemma, men det är inte samma sak. Det är så tråkigt att ligga vid dörren och vänta hela tiden. Varför kommer hon inte?

1 Comments:

Blogger Max Hobstig said...

Att dräpa en hund

För en korkad lögns skull

Det här med att ha hund är inte så enkelt. En hel del hundägare har kommit över sin hund genom att ha lurat skjortan av uppfödaren. Ofta så går ett sådant hundägarskap rätt snart överstyr eftersom rätt hund kommer till fel ägare. Jag skall här berätta historien om Macki, ett av många tragiska hundöden.

Jag har en liten hund, en irländsk terrier, Maia. En liten tjej som är "större" än de flesta hundar. I vart fall större än den största rottweiler man skådat. Hon växte upp med sju stycken rottisar. Gibson var alfan i gänget och min lilla Maia, var hans prinsessa.

Ibland var Maia lite otrogen. Hon hade en bästiskompis som inte fick vara med i gänget. Han hette Macki och tillhörde familjen Parson Jack Russell. Macki var hårdare, skarpare och tuffare än någon annan hund jag mött. Han kom från en jaktlinje med betoning på vildsvin.

Mackis öde beseglades redan då hans husse ville köpa honom. Husse lurade uppfödaren med sina jaktäventyr. Affären gjordes upp och Macki kom till en jättesnäll familj som aldrig sett ett jaktvapen. De ville bara ha en liten tuff hund som sällskap.

Naturligtvis gick det överstyr rätt snart. Macki var alldeles för tuff för den här helt hundovana familjen. Visserligen var han snäll mot alla barn och människor han träffade. För att inte tala om vilken makalös gentleman han var mot alla tikar.

Alla tikar älskade Macki! Med hannar var det värre. För att inte tala om harar, rävar och rådjur. Djupt i Mackis gener fanns nämligen bara två typer av varelser som tillhörde vänkretsen. Människor och tikar.

Min lilla prinsessa var den första vovve som Macki ”la sig för”. Maia blev förbannad och Macki la sig direkt. Så småningom var det fler tikar som kunde skryta med att de fått den tuffa Macki att ”lägga sig”. Men det var bara den ena sidan av Mackis personlighet. Av allt han ställde till med så var det värsta en historia med ett rådjur.

Idag när jag läste om en annan hund med liknande öde som Mackis, kände jag, att jag måste skriva om Macki, eftersom han fötjänar att bli ihågkommen. För tänk om den som köpte Macki inte hade ljugit om sin bakgrund och tänk om uppfödaren hade kollat upp köparen lite bättre. Och tänk om Macki fått komma till en riktig jägare som jagade vildsvin. Tänk om …

Macki fick bli knappt tre år. En enastående jakthund avlivades därför att han skulle bli en tuff sällskapshund till en snäll familj som inte förstod att de beseglade en hunds öde genom en lögn.

mvh Maia
(Irish Terrier)

12 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home