En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

onsdag, februari 08, 2006

Hundens år. Vov!


Kära dagbok,

idag är det väldigt vått ute. Jag vet inte om jag vill gå ut något mer. Matte skrattade lite och sa att jag gick som en katt. Men det gjorde jag inte alls. Lite stolthet har man väl, men jag var ju tvungen att lyfta högt på tassarna annars hade jag nog drunknat i gathörnens vattenpussar.

Förresten så hörde jag på radion i morse att det är hundens år i år! Undrar hur matte och husse tänker fira mig? Får man räkor och lax varje dag då? Sedan sa farbrorn på radion att i Kina så säger de att "Katter kommer med fattigdom, hundar kommer med framgång." De är kloka, vill jag säga. Och vov betyder lycka. Vov!

Fast det är klart: en del där var nog inte så kloka. En som hette Mao och var kung i Kina förr i tiden, han införde förbud för hundar. Vi hundar var ett "tidsfördriv för borgarklassen". Ja, men vad skulle alla stackars stadsbor annars göra.? Klart att de måste ha hundar! Vilket djur tyckte han att de skulle gå ut på stan med då? Visserligen brukar några jag känner gå ut med geten Nisse, men de har ju bott på landet innan och när de flyttade in till stan så fick han ett litet hus i trädgården. Fast jag tycker mycket bättre om Bella, deras hund. Hon är liten och vit och jättesöt och luktar som en tik ska. Vov!

Jag ska krypa upp i min fåtölj igen. Man blir så trött av att skriva. Fast det är klart - några katter som jag känner är rätt okej. Särskilt de som skriver mejl till matte och mig och som bor långt söderut. Ganska nära Kina, tror jag.