En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

måndag, februari 06, 2006

Snö och sommarlängtan


Kära dagbok,
idag är det massor av snö ute. Det är bara vitt och kallt överallt. Man ser knappt ens var man ska gå någonstans - tur att jag hittar så bra här nu. Åpromenaden är nästan för lång när det är kramsnö. Jag får snöbollar i tassarna och långt upp på magen, och vet inte om jag vill gå ut något mer idag. Trots att jag hade min rock på mig så var det kallt och vått. Fast snön är ganska god att slicka på, tycker jag. Men husse säger att jag inte får äta den gula snön, och så skrattar han. Det är någon gammal sångtext om en pudel av någon annan pudel, tror jag, som heter Zappa.

I alla fall så önskar jag att jag låg under mitt parasoll vid hundbadet i Vejbystrand igen. Nu längtar jag till sommaren. Så mycket att jag till och med kan tänka mig att bada och simma med matte, fast jag blir så våt. När jag ligger där i skuggan under mitt parasoll så brukar jag drömma mig bort till grillningen senare på kvällen. Det luktar så gott. Nästan lika gott som kaninerna hos Tony. Han stod förresten och väntade på mig i morse, så jag fick följa med in en stund. De är verkligen för läckra dom där små djuren.

Matte har köpt en kanin till mig, men jag tycker inte riktigt om den. Kaninen piper, viftar på öronen och skuttar omkring på min bönematta. Och det värsta av allt är att den la sig hos matte i soffan igår. Det tycker jag inte alls om - det är min matte och ingen kaninmatte - och dessutom är fällen min och ingen annans.

Nu ska jag lägga mig i fåtöljen i mattes arbetsrum och drömma mig bort. Det är den enda vettiga sysselsättningen en sån snöig skånedag.