En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

tisdag, februari 28, 2006

Loppor och löss

Kära dagbok,
jag är känd för att vara en hund med ovanligt gott minne och ändå har jag alldeles glömt bort att berätta färdigt om hur det var när jag kom hem till min nya matte och husse första gången. Det luktade väldigt konstigt för där var inget gräs och så var det jättemånga trappor, så jag fick gå och gå. När vi kom in så kissade jag lite i hallen och sen luktade jag runt över allt i hela våningen. På balkongen stannade jag en stund och så kissade jag lite till. Nu luktade det som det skulle, i alla fall.

Efter en promenad runt kvarteret blev jag kardad och borstad och kammad och t o m klippt för jag gnydde för mycket, tyckte matte. Ändå ska riktiga Cavalierer inte klippas; men jag förlät henne med en slick. Sen lyfte hon upp mig och satte ner mig i badkaret. Jag kom knappt ihåg hur det var att bada, men jag tror inte att jag gillade det så mycket då i alla fall. Fast jag sa ingenting utan stod bara stilla och frös, fast det var lagom varmt vatten.

När matte lagt mig i badlakanet, för att torka mig som man gör med en bebis, så var jag så trött att jag inte orkade protestera utan bara somnade. Jag sov jättegott i min nya fina korg hela natten - fast matte och husse sa att jag snarkade lite - men det tror jag absolut inte. Jag hörde ingenting. På morgonen var jag jättehungrig och fick jag mat och vatten i köket av matte. Husse hade redan gått till jobbet.

Matte bar mig en liten stund och helt plötsligt så släppte hon ner mig på golvet och började klia sig och ta av sig tröjan. Vad gör hon, tänkte jag.
- Men Totte, sa matte, jag måste titta på dig. Kom! Oj, oj, oj, sa matte. Vilket elände! Stackars dig! Det är inte konstigt att du kliar dig så mycket; du har både loppor och löss! Matte ringde till husse och dom ringde till veterinären och sedan gick matte och lämnade mig alldeles ensam. När hon kom tillbaka var jag tvungen att bada igen, och nu flera gånger med massor av schampo som luktade illa. Sedan städade och sprayade hon i hela våningen så jag fick inte ligga i fred någonstans. Usch vad jobbigt det var. Hon höll på så i flera månader varenda dag. Ingen lugn och ro, alltså.

Men det gick ju över så småningom och sen fick jag t o m ligga i hennes säng. Hon har fortsatt att ge mig piller mot loppor men de gömmer hon i leverpastej. Hon tror inte att jag märker det. Fast det spelar inte mig någon större roll, huvudsaken är att jag får leverpastej. Förresten var jag i köttbulleaffären och fick en köttbulle häromdagen. De är också goda, tycker jag. Ni borde prova... Vilken tur att jag hittade min matte och min husse och mitt hem så nära köttbullar, ost och lax (som vi köpte på torget idag). Ni förstår att jag trivs här...