En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

tisdag, maj 09, 2006

På stranden vid Ängelholms havsbad


Kära dagbok,

äntligen börjar det likna sommar. Vi har varit på stranden vid Ängelholms havsbad. Matte och husse säger att vi får vara med några dagar till, men från och med den 15 maj får vi hundar i stan inte bada här mer. Det finns en farlig förbudsskylt vid stranden och om vi går förbi den så kommer nog hundpolisen och häktar oss.

Men då åker vi buss till Vejbystrand istället. Där diskriminerar man inte någon, inte ens mig och lillebror. Alla får bada där. Stranden är finare och det är är jättehärligt för oss alla. Både matte, husse, lillebror och jag får bada tillsammans. Hela förra sommaren var vi där nästan varje dag. Jag låg mest under mitt parasoll och latade mig, men lekte och simmade lite också. Men jag blir lite trött när det är varmt, så det är inte alltid att jag orkar tjusa tikarna.

Nu när vi var på stranden så tyckte Teddie att det var jätteskojigt. Han grävde djupa hål i sanden (sådana som han gräver i sömnen oavsett om han ligger i mattes säng, sin korg eller på golvet) och följde med matte ut och simmade fast det var jättekallt i vattnet. Ungefär 12 grader hörde jag av en vinterbadande kompis. Själv strövade jag omkring och smaskade på musselskal och kissade på tångruskor på stranden. Det fanns flera viltspår men jag fick inte följa dem för husse höll hårt i kopplet. Synd!