En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

söndag, november 27, 2005

I väntan på osten och lite på Advent

Kära dagbok,

här väntar vi fortfarande på Advent. Hon har inte kommit ännu och ändå har de vänt upp och ner på hela lägenheten. Husse har klättrat i fönsterkarmarna och matte har städat och planterat blommor. Det är konstiga hängande stjärnor i fönsterna och i vardagsrummet har de satt upp ljusstakar, fast det är inga riktiga ljus i de för de fladdrar inte när jag flåsar på dem som riktiga ljus gör. Märkligt värre.

Men oj, vilka goda ostar matte köpte i ostaffären! De luktar så gott att tungan hänger utanför hela tiden och till sist blev matte tvungen att stoppa in dem i kylen och i skafferiet för att jag skulle sluta dregla. Ju längre osten ligger framme ju godare doftar den ju.

Och nu har hon badat mig igen, fast när hon tog in mig i badrummet så förstod jag vad som var på gång och sprang och gömde mig. Men så klart kom hon efter och jag förstår inte hur hon kunde se mig där jag låg under sängen. Matte sa att jag hade glömt att gömma svansen, ibland förstår jag inte vad hon menar. Men när jag hade badat färdigt så fönade hon min päls och det tycker jag är jätteskönt. Och när allt är klart så brukar jag få ett mmmärgbenskex mmm. Vi ska ut på stan sedan när det har blivit lite mörkt och då måste jag vara fin. Bara hon inte får för sig att jag ska ha sånt där stickigt glitter runt halsen igen. Fast det var ju när Lucia skulle komma tror jag? Jag kommer inte riktigt ihåg...

Det var så mycket som hände förra året och allt var så nytt för mig. Jag hade ju nyss flyttat hit då och allt så nytt här hos matte och husse då. Nu har jag lärt mig förstå matte och husse lite bättre även om det finns en hel del kvar. Det där människospråket är allt lite egendomligt. Varför får jag inte gå ut förrän det blir mörkt idag förresten. Det ska i alla fall bli spännande att träffa den där Advent...fast mest väntar jag nog mest på osten!