En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

söndag, november 20, 2005

Danskt dambesök...

Kära dagbok,

äntligen söndag och både matte och husse hemma! Jag fick kokt ägg, smörgås med ost och smörgås med marinerad fläskstek - som var över från igår - till frukost på sängen. Fast jag fick vänta väldigt länge - de får gärna vara lite snabbare med maten.

Jag har ju inte hunnit berätta att jag hade dambesök häromkvällen. Det var mattes kollega - hon som arbetar vid Flesketorvet i byen - som kom ända från Köpenhamn för att hälsa på mig. Jag gillar henne väldigt mycket och uppvaktade henne efter alla hundkonstens regler och lite överkurs också, faktiskt. Jag tycker hon är söt och det har jag gjort ända sedan hon tog med mig ut på "tisserunda" när jag var med på kontoret i Malmö. Den dagen var hur trist som helst. Jag låg bara väntade på att något sjovt skulle hända. Men de bara pratade och pratade...

Men plötsligt så reste någon sig och då tog hon med mig ut på gården och det var verkligen skönt och spännande. De har små fina träd i planteringsrutor där, helt perfekta att markera. Och det gjorde jag så att alla andra kontorshundar ska förstå att det är mitt kontor och min gård där på Stadiongate.

Nu när hon äntligen kom för att hälsa på mig blev jag jätteglad. Jag hoppade och viftade på svansen, men jag fick ändå inte sitta i hennes knä vid matbordet. Konstigt, tycker jag. Men hon pratar lite annorlunda så ibland förstår jag inte riktigt vad hon säger. Fast mitt namn förstår jag ju. Matte säger att det är danska och då är det ju inte så märkligt att jag inte förstår allt, för jag får ju inte följa med över sundet när matte åker dit. Och hur ska jag då kunna lära mig?

Nu när hon var här hos mig försökte jag verkligen att ställa mig in. Jag hämtade alla mina leksaker; både ben, grisknorrar och mjukisdjur och så busade jag och rullade runt på mattan. Vi hade trevligt ända tills vi skulle gå och lägga oss. Då stängde hon dörren så jag inte kunde få sova i hennes säng! Och jag som hade gjort en hel pudel flera gånger under kvällen! Lite sur blev jag, så jag lade mig i min korg inne hos matte och husse och snarkade istället.

Men jag undrar lite över om den söta damen fick åka tillbaka till Köpenhamn när hon hade varit här hos mig på besök. Jag får ju inte åka tillbaka hem om jag åker till Köpenhamn eller Helsingör med matte. Men matte säger att hon redan kommit hem igen, så det är något som inte stämmer riktigt. Något med att det är skillnad på hundar och människor. Vissa saker är så ologiska att de övergår mitt hundförstånd.

Men huvudsaken är att maten är god och att jag får gå på åpromenad. Och om jag låtsas sova nu så kanske jag slipper borsta tänderna och bada ikväll...

2 Comments:

Blogger Lillian Simonsen said...

Hej Totte
Den danske dame hilser og siger tak for hyggeligt samvær forleden. Særlig husker hun morgenen, da hun efter at have været i bad og kommer tilbage til sit soverum, at Totte ligger og ruller sig i hendes lånte dyne. Da blev Totte både kløet på maven og fik kæl på hovedet og fik nulret de silkebløde ører.
Hilsen fra Momo, ruhåret gravhund i den danske dames hus, som øjeblikkelig kunne lugte, at Totte havde været i hendes bukseben.

22 november, 2005  
Blogger Christina Linnea said...

Hej Lil,

jag tyckte det var mysigt att ligga på din bädd och bli kliad på magen och kelad på huvudet.

Hilsen till Momo, fra en svensk hund som gillar snälla och trevliga damer även om de är rödhåriga...

24 november, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home