En hittehunds dagbok

Jag är inte bara skribent, jag är vacker och modig också. En hittehund i händelsernas centrum. Cavalier King Charles Spaniel från Campanard´s Cavalierer.

torsdag, november 10, 2005

"Endast för människor-skyltar" på stan

Kära dagbok,

idag sov jag länge och sedan var jag på torget och blev klappad av grönsakshandlarna (ibland får jag cocktailtomater och det är smaskigt). Jag gillar när matte handlar där för då slipper jag bli bunden utanför, men matte säger att jag måste va liten, tyst och snäll för enligt den lokala ordningsstadgan så får jag egentligen inte följa med till torget heller. Jag undrar var människorna egentligen vill att jag ska vara?

Sen hälsade jag på min daghusse i hans delikatessbutik på Stortorget. Han gör jättegoda köttbullar och jag gillar honom skarpt. Han vet precis vad en hittehund uppskattar! Han bor hos en snäll gammal Golden som jag kommer bra överens med och som har en stor trädgård, och det är jag ju inte van vid. Det är jättehärligt att springa där på gräset. Jag har ju bara en pytteliten balkong, fast det är bra utsikt så jag ser nästan hela stan.

Jag har kelat och lekt lite med Hanna också. Men jag gillar inte när hon kelar med matte och ställer sig in. Å andra sidan så får jag också godis när hon får. Men så sa matte:

- Nej Totte, nu ska vi gå upp och jobba! Och då visste jag att det var bråttom upp till fåtöljen på kontoret. Fast när jag - helt utan koppel - sprang förbi Röda Kvarn - Sveriges snällaste biograf - till min port, så kom jag att tänka på när jag gick på bio alldeles själv en kväll i förra veckan. Men det är en lång historia så den berättar jag en annan gång...

Nu ska jag gå och knyta mig i korgen för matte har sagt att vi ska upp och jobba igen tidigt imorgon. Och sedan har jag förstått att det kommer att hända något annat imorgon, så det är bäst att jag är utvilad. Vi ska på mingel på nattklubb. Det ska bli jättespännande!